Kiropraktorbehandlinger hos Wangberg

Behandlinger hos
kiropraktor Wangberg

Kiropraktor Wangberg i Trondheim tilbyr kiropraktorbehandlinger av et bredt spekter av smerter for at din kropp skal fungere i det daglige.
Hvis du har spørsmål angående våre behandlinger, har behov for mer informasjon eller du ønsker en konsultasjon, ikke nøl med å ta kontakt!

Kiropraktor Wangberg tilbyr behandling av et bredt spekter av smerter for at din kropp skal fungere i det daglige.

Akutt vondt i korsryggen uten radierende smerter ned i underekstremitetene blir kalt lumbago.

Det er en smertefull men som regel ufarlig tilstand. Ved utstrålende smerter ned i underekstremitetene, blir diagnosen kalt isjias. Lumbago er den vanligste plagen i muskelskjelett-apparatet og samfunnets dyreste enkeltlidelse. Mange blir raskt bedre men tilbakefall er dessverre vanlig. Enkelte ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter (kronisk lumbago). Årsakene til akutte korsryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv. Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor for dette.

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve.

Den er en stor, tykk nerve som egentlig er en samling av lange nervetråder som starter i nedre del av korsryggen, går gjennom bekken og sete til bakside av lår og legg, og ender opp fremme i tærne. På vei nedover forsyner den mange forskjellige strukturer, blant annet muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud. Når isjiasnerven blir irritert får du isjias.

Årsakene til dette er:
Betennelse rundt nerveroten som oppstår ved akutt skiveprolaps i nedre del av korsryggen eller låsing av ledd med påfølgende inflammasjon. Forkalkninger og slitasje som gjør at nerveroten kommer i klem.

Nedsatt bevegelse bekken leddene er langt vanligere enn det mange tror og skyldes som regel overbelastninger. Smertene kan komme akutt i forbindelse med løft eller vridning. Det kan også oppstå gradvis uten at en vet hvorfor. Når bekkenet ikke fungerer normalt kan dette forårsake smerter i setemuskulaturen, lysken, hoftene og kan gi utstrålende smerter ut i lår og legg.

Kiropraktorens oppgave er å finne ut hvilket ledd og i hvilken retning leddet har nedsatt funksjon. Ved bruk av palpasjonsteknikker samt ortopediske og nevrologiske tester kan man stille en spesifikk diagnose. Deretter vil man korrigere/ manipulere leddet for å oppnå normal funksjon samt gi pasienten uttøyningsøvelser og treningsøvelser.

Finmekanikken i nakken består av intrikat samspill mellom ledd, muskulatur og proprioseptorer som påvirker nervesystemet.

Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Hodepine er en av våre vanligste plager, og har mange og sammensatte årsaker.

Mange pasienter oppsøker kiropraktoren for å finne årsaken til smertene og finne frem til riktig behandling.
Selv om hodepine sjelden skyldes underliggende alvorlig sykdom skal kraftig og vedvarende hodepine alltid tas på alvor. Dette er spesielt viktig hos barn, og hvis hodepine inntrer plutselig eller gradvis hos personer som ikke har vært plaget tidligere.

Vanlige symptomer
Det er veldig sjelden at migrene eller hodepine skyldes en underliggende alvorlig sykdom, men du må alltid ta kraftig hodepine på alvor uavhengig av karakter og varighet. Dette er spesielt viktig å huske på hos barn eller når personer som ellers ikke har hatt hodepine tidligere plutselig utvikler dette, eller når hodepinen endrer seg i karakter.

Har du hodepine eller migrene er dette et signal om at noe er galt. Årsaken til smerten kan ofte være feilfunksjon av ledd i nakke virvlene som igjen gjør at nakkemuskulaturen blir stram og betent.

Kjente årsaker til hodepine:
• Feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd
• Hodeskader og nakkeskader
• Kjevespenning og bittfeil
• Medikamentbruk
• Pasienter med migrene har en nedarvet overømfintlighet i nervesystemet.
• Menstruasjon og andre hormonelle endringer, spesielt hos de som har migrene.

Du kan selv gjøre grep for å forebygge hodepine:
• Et sunt liv.
• Søk trivsel og unngå stress i hverdagen
• Hold deg i fysisk god form.
• Dersom du i lang tid har brukt smertestillende på grunn av hodepine eller andre plager, forsøk nedtrapping og avslutt bruken i noen uker for å se om hodepinen avtar.

Svimmelhet er en av våre vanligste helseplager og et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal.

Dette kan det være mange årsaker til. Balansesystemet består av flere sentre i hjernen som mottar og bearbeider sanseinformasjon fra syn, balanseorganene i det indre øret og bevegelsesapparat. Svimmelhet oppstår når hjernen vår oppfatter informasjonen den får om kroppens posisjon fra de ulike sansene våre som motstridende.

Smerter i øvre del av ryggen mellom skulderbladene rammer svært mange av oss.

Kanskje ikke så rart når vi tenker på alt kontorarbeid som utføres i høyt tempo med runde skuldre, fremoverbøyd hode og anspente armer. Ofte sprer smerten seg opp til nakken, ut i skuldre og armer eller frem til brystet.

Smerter i skulderen er svært vanlig og kan ha flere forskjellige årsaker som din kiropraktor kan undersøke, diagnostisere og behandle.

Alle armbevegelser er avhengige av en god, normal rytmisk bevegelse mellom skulderblad, rygg, krageben og skulder. Dersom skuldermekanikken ikke fungerer, vil dette gi feilbelastninger i nakke, rygg, skuldre og armer.
Fellesnevnere for de vanligste skulderlidelsene er akutt skade eller feilbelastning over tid. Skulderbladenes stilling og støttemuskulatur spiller en spesielt viktig rolle ved alle armbevegelser. Ensidige arbeidsstillinger gjør at armene lett blir holdt litt ut fra siden av kroppen med runde, fremoverbøyde skuldre. I denne stillingen mister skulderbladet sin muskulære støtte, de små, stabiliserende skuldermusklene overbelastes og det kan bli trangt for senene som går innunder kragebenet frem til selve kuleleddet i skulderen.
Over tid kan det lett oppstå betennelse og slitasjeforandringer i sener og ledd.

Kiropraktor i Trondheim » Behandlinger